plaatje
 

 

Belang van drinken tijdens sporten

Slechte prestaties tijdens het sporten door vochttekort

Door sporten verlies je veel vocht en zouten. Vochtafname heeft slechtere sportprestaties tot gevolg. Drink om uitdroging te voorkomen, je lichaamstemperatuur op peil te houden en het bloedvolume goed om zodoende voldoende zuurstof naar de spieren te transporteren. Gouden regel hierbij is dat er tijdig gedronken wordt, krijg je dorst dan ben je te laat. Een lichaam zal altijd proberen de temperatuur in de buurt van de 37 graden te houden. Mocht je veel zweten en het vochtverlies niet aanvullen, dan wordt het bloed stroperig zodat het minder makkelijk kan circuleren. Het gevolg is dat er minder zuurstof wordt opgenomen. Hierdoor is er een slechtere afvoer van de warmte, loopt je lichaamstemperatuur op en verminderd dit het prestatievermogen. Door een sportdrank te drinken kan je deze negatieve gevolgen verminderen. Dit komt doordat in een sportdrank naast water nog een aantal andere elementen zitten die hiervoor essentieel zijn zoals koolhydraten en natrium. Deze elementen moeten echter wel in de juiste verhouding aanwezig zijn om effectief te kunnen werken.

Water/ vochtopname voor/ tijdens en na het sporten

Drink normaal minimaal 1500 ml (zonder inspanning). Ga niet pas drinken tijdens het sporten. Om geen vochttekort te krijgen dien je voor tijdens en na het sporten te drinken. Drink ca 1 uur voordat je gaat sporten ca 500-1000 ml , in 3 a 4 keer op (dus ca 250 ml = een glas) per 15 minuten. Verhoog dit 10 tot 20 minuten voor de inspanning naar 400 ŗ 600 ml. Tijdens het sporten: 200 ŗ 250 ml per 15 min en direct erna in een keer 600 ml. Drink in de komende vijf uur 1,5 a 2 keer het gewichtsverlies dat is opgetreden tijdens het sporten.

Omdat de hoeveelheden best veel zijn, is het verstandig dit te trainen, niet alleen bij de sportprestatie maar ook bij trainingen.
Daarom
- Drink regelmatig;
- Drink bij voorkeur een sportdrank;
- Train het drinken tijdens het sporten;
- Drink voor, tijdens en na het sporten;
- Controleer je lichaamsgewicht voor en na het sporten.

De eerste link tussen goede prestaties en voeding werd al in 360 voor Christus gelegd door Hippocrates. Door echter het groeiende belang van sport, is er de laatste jaren veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de werking en samenstelling van sportdranken en het verbeteren van sportprestaties. Duidelijk is dat lopers die een koolhydraatoplossing drinken hun bloedsuikerspiegel tijdens prestaties beter op peil kunnen houden. Een ander belangrijk aspect is dat uitdroging (vochtonttrekking) leidt tot slechtere sportprestaties en dat dit voorkomen kan worden door het drinken van speciale drankjes.


2012 © INTERNETADRES SPORTDRANK.NL DISCLAIMER | CONTACT