plaatje
 

 

Sportdrank ingrediŽnten; Koolhydraten, water en elektrolyten

De belangrijkste ingrediŽnten van een sportdrank

De belangrijkste ingrediŽnten van een sportdrank zijn: water, koolhydraten en elektrolyten. Verschillen tussen sportdranken ontstaan door de verschillende samenstellingen van met name de hoeveelheid en soorten koolhydraten en elektrolyten (zoals natrium). Koolhydraten zijn belangrijk want die kunnen het prestatievermogen van de sporter verhogen ook voor kortere tijdsperiodes als een uur. Echter teveel koolhydraten kan leiden tot maag en darmproblemen. De maximale hoeveelheid koolhydraten in een sportdrank zijn:
- Fructose 35gr/l
- Glucose 55 gr/ l
- Sucrose 100 gr/l
- Maltose 100 gr/l
- Maltodextrines 110 g/l
- Zetmeel 110 gr/l (let op gebruik nooit onoplosbaar zetmeel (almylose) voor sportdranken!

Elektrolyten: mineralen zoals Natrium, Magnesium, Kalium en Chloor

Elektrolyten zijn mineralen zoals Natrium, Magnesium, Kalium en Chloor. Door hun scheikundige samenstelling hebben deze mineralen een elektrische lading. Verder worden er vaak nog een paar andere elementen aan de drank toegevoegd voor de smaak of de houdbaarheid (zoals citroenzuur). Belangrijkste eigenschappen van een sportdrank zijn de osmolaliteit en de zuurgraad, echter deze wordt zelden op de verpakking vermeld.

Koolhydraten en opnamesnelheid in het lichaam

De meest voorkomende koolhydraten zijn Glucose, Fructose en Maltodestrines. Fructose heeft een fruitige/ zoete smaak maar kan maagproblemen geven als er teveel van wordt gebruikt. Daarnaast wordt het minder snel opgenomen door het lichaam. Maltodextrines zijn wat dat betreft beter. Het is een goede koolhydraatbron en heeft minder effect op de Osmolaliteit dan Glucose (en heeft vrijwel geen smaak). Om die reden moeten Maltodetrines en Glucose het hoofdbestanddeel vormen van de koolhydraten, Fructose (klein beetje) kan toegevoegd worden voor de smaak.


2012 © INTERNETADRES SPORTDRANK.NL DISCLAIMER | CONTACT